Kolonizacja

Kolonizacja to podstawowy sposób ekspansji kierowanego przez gracza imperium. Kolonizując nowe światy, zdobywamy nowe źródła surowców, placówki o znaczeniu strategicznym, źródła poboru kadry, itp.

Kolonizacji dokonać może tylko dowódca mający w swej flocie przynajmniej jeden statek kolonizacyjny. Aby ją rozpocząć należy umieścić flotę kolonizacyjną nad dotychczas niezamieszkaną planetą i wybrać odpowiedni link ze strony tej floty (link pojawia się tylko jeśli kolonizacja może się rozpocząć). Kolonizacja jest procesem trwającym kilka dni, krócej w przypadku dowódców o wysokich atrybutach psychicznych. Jeśli flota składa się tylko ze statku kolonizacyjnego, oficer nim dowodzący pozostaje do dyspozycji na nowo skolonizowanej planecie.

Kolonizacja zależy w dużym stopniu od umiejętności dowódcy, który kieruje kolonizacją. Oficer posiadający prawie niezniszczony kolonizator z dużym doświadczeniem na pewno szybciej i pewniej poradzi sobie z kolonizacją niż niedoświadczony kadrowicz na starym, pordzewiałym statku. Nieco trudniejsza jest kolonizacja planet w układach jeszcze przez dane Imperium niezamieszkałych. Inaczej mówiąc gdy mamy już jakies planety w układzie, kolonizacja następnych jest już trochę łatwiejsza.

Nie każda kolonizacja będzie udana. Szacunkowa szansa powodzenia kolonizacji jest podana w podpowiedzi umieszczonej przy linku kolonizuj. Jest ona zależna od umiejętności dowódcy (atrybuty psychiczne), a także (w mniejszym stopniu) od kondycji statku kolonizacyjnego oraz szczęścia dowódcy. Jednak pomimo najlepszego dowódcy kolonizacja może się nie udać, gdyż nie ma 100% szans na powodzenie.

Każda próba kolonizacji jest dla dowódcy "szkołą życia". Przyrosty cech dowódców w wyniku kolonizacji są dość znaczne i zależą od stopnia, w jakim udało się wypełnić zadanie (100% w przypadku udanej kolonizacji). Przyrastają cechy, które bezpośrednio wpływają na powodzenie procesu kolonizacji.

W przypadku niepowodzenia flota niefortunnego dowódcy jest niszczona, a on sam powraca na macierzystą planetę jak po przegranej bitwie.

Ochrona kolonizatora

Kolonizacja jest jednym z najważniejszych aspektów rozwoju imperium, dlatego bardzo ważne jest by wszelkimi dostępnymi środkami zapewnić jej powodzenie. Niestety statek kolonizacyjny podczas samego procesu kolonizacji jest ekstremalnie narażony na ataki wrogich sił. Jakikolwiek kontakt z obcą flotą może skończyć się jego natychmiastowym zniszczeniem razem ze wszystkimi innymi statkami, które są z nim zgrupowane we flocie. Przed taka sytuacją można się uchronić wysyłając osłonę dla kolonizatora w postaci statków bojowych. Statki te by chronić kolonizator muszą być w osobnej flocie lub grupie flot i stacjonować na pozycji planety gdzie odbywa się kolonizacja. W przypadku agresji to właśnie statki osłony jako pierwsze podejmą walkę by nie dopuścić wrogich sił do bezbronnego kolonizatora.

Atak na kolonizator

Czasem może zdarzyć, iż wróg będzie usiłował skolonizować planetę, co do której mamy własne plany. Na szczęście nie jesteśmy skazani na posiadanie niepożądanego sąsiada i możemy w trakcie kolonizacji zniszczyć kolonizator tym samym nie dopuszczając by zakończyła się sukcesem. Sposób na to jest bardzo prosty wystarczy w miejsce przebiegającej kolonizacji wysłać flotę bojową (może to być nawet 1 myśliwiec). Następnie po przybyciu na miejsce na ekranie floty lub grupy flot wybrać akcję: "zniszcz kolonizator". Po wybraniu tej akcji wrogi kolonizator ulega natychmiastowo destrukcji.
Problem może pojawić się wtedy jeżeli oprócz samego kolonizatora na tej samej pozycji stacjonują również inne floty bojowe. Niestety w takim wypadku trzeba najpierw zniszczyć osłonę kolonizatora (czyli rozegrać zwyczajną bitwę) i dopiero wtedy po zakończonej naszym sukcesem bitwie możemy wybrać wspomnianą wyżej akcje: "zniszcz kolonizator".

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.